Wednesday 14 September 2011

RUMAH ANAK-ANAKKU SAYANG

SEJARAH PENUBUHAN


Rumah Anak-Anakku Sayang ditubuhkan pada 1 Januari 2008 oleh Ustazah Rayah Abd Ghani. Beliau adalah bekas seorang guru Sekolah Menengah dan kini bergiat aktif sebagai penceramah bebas di surau-surau, jabatan kerajaan, swasta dan kampung-kampung di sekitar daerah Seremban, Negeri Sembilan.






Kediaman rumah anak-anak yatim yang dibeli khusus hasil sumbangan orang ramai.


Beliau merupakan pengasas kepada Rumah Ibuku Sayang dan Kelas Tahfiz al-Quran dan Fardu Ain ar-Rayyan mempunyai sifat penyayang, merasa terharu apabila melihat anak-anak yang terbiar tanpa perhatian setelah ibu atau bapa mereka pergi menyahut seruan Ilahi. Atas rasa keinsafan di hati, beliau berasa terpanggil untuk melakukan sesuatu terhadap anak-anak yang terbiar lalu menubuhkan Rumah Anak-Anakku Sayang.

Beliau tidak mahu melihat anak-anak itu tercicir dalam pelajaran atau terjebak dalam gejala sosial. Hasil dari semangat yang gigih serta sokongan dan dorongan dari anak-anak beliau sendiri serta sahabat-sahabat maka Ustazah Rayah membeli sebuah rumah untuk kediaman anak-anak yatim tersebut. Mula beroperasi pada 17 Mac 2008 di penempatan sementara di 391 Lorong 2/4 Taman Desa Melor, Senawang.

Mereka kini ditetapkan di premis yang beralamat 1013 Persiaran Semarak 2, Taman Panchor Jaya, 70400 Seremban, Negeri Sembilan.

Sebelum ini Rumah Anakku Sayang (RAS) didaftarkan dengan Suruhanjaya Pertubuhan pada Jun 2009 dengan nama "Pertubuhan Kebajikan Anakku Sayang Seremban Negeri Sembilan" (PKASSS) dan juga didaftarkan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Sekarang pengurusan RAS telah didaftarkan di bawah Pendaftaran Perniagaan dan diuruskan oleh Ustazah Rayah secara persendirian.


Objektif

Objektif utama RAS ditubuhkan:

- Memberi penempatan yang selesa dan sempurna kepada anak-anak yatim.

- Memberi perlindungan agar tidak terjebak dengan gejala sosial.

- Memberi didikan agama dan akademik yang sempurna agar mereka menjadi insan yang berjaya di dunia dan di akhirat.

- Memberi perhatian dan kasih sayang agar mereka merasakan diri mereka dihargai dan masih ada yang menyayangi mereka.

- Mendidik mereka hidup berdikari dan membina semangat ukhuwah sesama penghuni.


Visi

- Melahirkan insan cemerlang dalam agama dan akademik serta membentuk sahsiah diri.


Penghuni

Sehingga kini mempunyai 10 orang penghuni yang datang dari sekitar Negeri Sembilan. Penghuni berumur antara 10 - 17 tahun. Bagi yang bersekolah menengah mereka kini belajar di Sekolah Menegah Pendita Zaaba, Paroi Jaya dan yang bersekolah rendah pula di Sekolah Kebangsaan Paroi Jaya.


Senarai nama:

01. Helmi Fadli bin Ahmad Fadzil - 16 tahun

02. Ahmad Azwan bin Salim - 16 tahun

03. Faizul Al Hasraf bin Zul - 15 tahun

04. Faizul Al Qusyairee bin Zul

05. Nazurie bin Mazlan

06. Mohamad Zahari bin Mohd Zaidi - 13 tahun

07. Muhammad Johari bin Samuri - 13 tahun

08. Mohd Al Imran bin Muhammad Nor Affendi - 13 tahun

09. Muhammad Asraf - 10 tahun

10. Alimi bin Sidik - 8 tahun


Premis Penempatan

Dibeli pada 2 Disember 2008 dengan harga RM128,500.00 melalui lelongan awam. Sehingga kini bayaran bulanan sedang dilunaskan.


Dana

Sehingga kini RAS belum mempunyai sumber dana yang tetap. Dana diperoleh dari individu yang sudi menghulur bagi menampung sara hidup dan kos harian penghuni.

Kami merayu pada masyarakat agar dapat menghulurkan bantuan bagi meringankan beban.

Segala sumbangan boleh disalurkan kepada:


Ustazah Rayah Bt Abd Ghani

No. Akaun RHB: 1050 888000 11890


Atau Hubungi:

Hj Zubir Hj Dahari

Pengurus Promosi

Tel: 06-6774079

H/p : 019-341 2636



Penutup


Hulurkan bantuan ikhlas anda agar penghuni-penghuni Rumah Anakku Sayang dapat menikmati kehidupan seperti anak-anak yang punya ibu dan bapa. Bantulah kami dalam mendidik Anak-Anakku Sayang agar mereka beroleh kejayaan di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment