Sunday 11 September 2011

RUMAH IBUKU SAYANG

Sejarah Penubuhan

Rumah Ibuku Sayang ditubuhkan pada awal 2005 oleh Ustazah Rayah Abd. Ghani. Beliau merupakan seorang guru Sekolah Menengah dan kini bergiat aktif sebagai penceramah bebas di surau-surau, jabatan-jabatan kerajaan, swasta dan kampung-kampung di sekitar Seremban, Negeri Sembilan.
Ustazah Rayah memiliki kelulusan Diploma Eksekutif Lanjutan dari Universiti Malaya dan kini meneruskan pengajian di peringkat Sarjana Muda Pengajian dengan kepujian Islam (Pengajian al-Quran dan al-Sunah) di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Pengajian beliau akan tamat pada 2012.
Hasil dari pengalaman yang luas, semangat serta usaha yang gigih, sokongan dari anak-anak dan bantuan dari sahabat-sahabat maka Rumah Ibuku Sayang dapat direalisasikan. Mula beroperasi pada Julai 2005 dan juga berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat.





Ustazah Rayah (kiri) bersama Hjh Raya (pembantu peribadi) bergambar di hadapan Rumah Ibuku Sayang.









Objektif

Matlamat utama ia ditubuhkan ialah membantu warga emas wanita terutama yang tinggal bersendirian untuk bersahabat dan mengisi masa dengan dengan melakukan amal jariah. Berfungsi sebagai pondok ilmu ia menyediakan suasana yang sesuai bagi penghuni-penghuni untuk beramal dan berilmu secara berjemaah. Mereka berpeluang untuk beribadah dan mendekatkan diri dengan Allah tanpa ada sebarang gangguan. Mereka mempunyai pelbagai aktiviti yang diatur untuk sepanjang hari supaya masa mereka tidak berlalu dengan sia-sia. Masa mereka diisi dengan solat fardu berjemaah, majlis-majlis ilmu, bacaan dan tafsir al-Quran, solat malam, zikir serta puasa sunat.

Visi

* Menjadikan rumah ini suatu tempat yang boleh menggalakkan warga emas wanita beramal dengan ilmu secara berjemaah.
* Membantu mereka agar tidak tinggal bersendirian atau terlalu dibebankan membantu tugas anak-anak.
* Membantu mereka menjadi warga emas yang ceria, gembira, tenang, berfikiran positif dan berilmu.

Penghuni

Sehingga kini mempunyai 10 orang penghuni yang diselenggarakan oleh seorang penyelia. Penghuni kebanyakkannya datang dari sekitar Negeri Sembilan. Mereka berusia dalam lingkungan 60 hingga 90 tahun. Setiap penghuni dikenakan bayaran sebanyak RM200 sebulan bagi menampung kos harian, sewa rumah dan tenaga pengajar yang datang mengajar. Bagi mereka yang tidak mampu dikecualikan.

Senarai nama:

01. Ustazah Rayah bt Abd. Ghani - Pengasas - 73 tahun
02. Hjh Raya bt Mohd Noor - Pembantu peribadi - 60 tahun
03. Endon bt Omar - 72 tahun
04. Noriah bt Saoh @ Sapiah bt Saoh - 74 tahun
05. Hatijah bt Din - 85 tahun
06. Norlia bt Hassan - 77 tahun
07. Nyenah @ Normah bt Karim - 67 tahun
08. Alus bt Mat - 91 tahun
09. Khazaifah bt Zakaria - 63 tahun
10. Rokiah bt Hashim - 59 tahun
11. Mariam bt Kasim - 69 tahun.

Penutup

Menghantar ibu anda ke Rumah Ibuku Sayang bukan bererti anda anak derhaka. Jangan bebankan ibu anda dengan tugasan rumah dan anak-anak anda. Hadiahkan kebebasan kepada ibu anda untuk beramal dan beribadat di usia emas mereka tanpa sebarang gangguan serta membina minda yang positif - anda adalah anak yang soleh dan solehah.

Kami mengalu-alukan sumbangan dari individu, badan-badan kerajaan atau ahli korporat untu mengisi tabung Rumah Ibuku Sayang bagi menampung kos operasi dan sara hidup penghuni.

Segala sumbangan boleh dibuat kepada:

RUMAH IBUKU SAYANG
No. Akaun (RHB: 2050-880000-4227)

Alamat: 875 Persiaran Semarak 2, Taman Panchor Jaya,
70400 Seremban,
Negeri Sembilan Darul Khusus.

Maklumat lanjut hubungi:


HJ ZUBIR HJ DAHARI
Pengurus Promosi
Rumah: 06-6774079
H/p : 013-3412636
e-mail: zubir.dahari001@gmail.com












"Mudah-mudahan ALLAH s.w.t. jadikan kita baik

di kalangan orang-orang yang terbaik"

No comments:

Post a Comment